Tips

4 tips om beter te slapen

Een goede nachtrust is heel belangrijk. Je voelt je energieker, beter uitgerust en ook psychisch kan je meer aan. Toch is lekker slapen niet vanzelfsprekend. Een paar tips om beter te slapen.

Negatieve gedachten noteren

Lig je ’s nachts wakker doordat je aan het piekeren bent? Dan is het logisch dat je niet zo gauw in slaap valt. Stress heeft een grote invloed op je nachtrust. Een manier om met stress om te gaan, is door alles op te schrijven. Leg een notitieboek (inclusief pen) naast je bed, zodat je alle stress gedachten kan noteren. Op die manier schrijf je het letterlijk van je af. Probeer er vervolgens niet verder op door te gaan, maar plan een moment in wanneer je met de stress gedachten aan de gang gaat. Spreek bijvoorbeeld af dat je morgen drie dingen van dit lijstje oplost of met iemand bespreekt.

Slaapdagboek bijhouden

Een slaapdagboek kan helpen om inzicht te krijgen in je slaapritme. In dit dagboek schrijf je op hoe laat je naar bed gaat, hoeveel uur je slaapt en geef je je nachtrust een cijfer. Noteer ook andere opvallende dingen die tijdens de dag zijn gebeurd, zoals een beoordelingsgesprek of bepaald eten. Dan krijg je gemakkelijker inzicht in de reden waarom je slecht slaapt. Het kan zijn dat je je minder uitgerust voelt na een pittige maaltijd of dat je juist goed slaapt na een flinke workout. 

Houding verbeteren

Lig je op een oud matras? Dan is het niet gek dat je last hebt van te weinig slaapt. Een goed matras en fijne hoofdkussens zijn heel belangrijk. Heb je deze twee wel? Overweeg dan om een zijslaapkussen aan te schaffen. Dit lijkt op een zwangerschapskussen en heeft veel voordelen voor je nachtrust. Het kussen helpt bij een zere onderrug of pijnlijke knieën en enkels. Het kussen ondersteunt je houding en werkt tevens als slaapmaatje. Een nieuw fenomeen is een verzwaringsdeken. De zwaarte van de deken helpt goed bij slaapproblemen, vooral als je angstig of depressief bent. 

Nachtroutine

Dat een smartphone voor het slapengaan slecht is, weten we allemaal. Maar naast de smartphone spelen er nog veel meer dingen mee die invloed hebben op je nachtrust. Probeer daarom eens een nachtroutine in te voeren. Tijdens deze routine doe je de tv uit, leg je de telefoon weg en dim je de lampen. Ga bijvoorbeeld onder een warme douche of lees een boek. Op die manier weet je lichaam dat je gaat slapen en doezel je gemakkelijker weg. Een nachtroutine geeft meer rust in je hoofd, waardoor je minder gaat piekeren. Win-win!